Hemnet, bostads­surfarnas paradis

2 maj 2007

Bostads­sajten Hemnet.se fortsätter att slå sina egna rekord på löpande band.
Antal unika besökare per vecka nu äver 800 000.
Vinsten säkerställer att bolaget kan fortsätta vara Sveriges ledande bostads­marknad på nätet.

Bostads­sajten Hemnet.se fortsätter att slå sina egna rekord på löpande band. Under vecka 16 hade Hemnet över 800 000 (835 000 ) unika besökare (browsers) som tillsammans besökte den populära sajten 1 980 000 gånger på en vecka. Hemnet går med vinst och omsättningen för bolaget ökade med över 400 % mellan 2005 och 2006. Nettoomsättningen 2006 var 19,1 miljoner kronor. Vinsten säkerställer att bolaget kan täcka sina egna utvecklingskostnader i syfte att fortsätta vara Sveriges ledande bostads­marknad på nätet.

Alltsedan starten har intresset för det samlade innehållet av bostäder till salu som finns på Hemnet dragit till sig allt fler besökare. Trafikökningen har varit stadigt positiv och ännu syns inga tecken på avmattning. Att leta bostad på Hemnet är nästan att betrakta som en folkrörelse. Begrepp som "bostads­surfare" och "bostads­knarkare" är nya uttryck som har myntats för att beskriva fenomenet.

Att Hemnet har blivit den viktigaste källan för ”bostads­letare” kan de flesta mäklare intyga. De senaste åren har sajten också lockat till sig en ökande skara av annonsörer som köper reklamutrymme på olika delar av sajten för att på ett effektivt sätt marknadsföra bostads­relaterade produkt­er och tjänster till en köpstark och definierad målgrupp.

Av Hemnets besökare är det ca 32 % som säger sig planera för ett bostads­byte inom ett år. En stor del av Hemnets regelbundna besökare planerar alltså inte för ett bostads­byte utan besöker sajten av andra anledningar. Exempelvis planerar 60 % av Hemnets besökare att renovera sin bostad inom de närmaste två åren.
Andra anledningar som besökarna anger för sina besök är att man vill hålla koll på utbudet och priserna, att man söker inspiration och att man helt enkelt inte kan låta bli…