Hoppa till huvudinnehållTill navigationTill sök
Logotype

Vår strategi

Vår strategi 

Hemnets tillväxtsstrategi bygger på vår vision att vara nyckeln till din bostads­affär och utgör ramverket för hur vi ska uppnå våra finansiella och strategiska mål. Den bygger på tre pelare som tillsammans fokuserar på våra viktigaste kundgrupper. 

1. Konsumenter: Öka lojaliteten bortom köp/sälj-ögonblicket 


Hemnet är marknadsledande när det gäller att nå aktiva bostads­köpare och bostads­säljare, detta är grunden för vår affär och vår unika differentiering på marknaden. Hemnet hjälper de miljontals konsumenter som varje vecka besöker våra olika plattformar för att söka på och undersöka marknaden. Genom att samla Sveriges bostads­marknad på ett ställe gör vi det smidigt och sömlöst att hitta och sälja en bostad. Samtidigt tror vi att vi kan ge ännu mer värde till konsumenter och bidra till rörligheten på bostads­marknadengenom att utöka vårt erbjudande och komma in i ett tidigare skede av bostads­resan. Att skapa en långvarig relation med konsumenter är nyckeln till att stärka Hemnets ledande marknadsposition och öppna upp för framtida tillväxtmöjligheter.


2. Bostads­säljare: Göra uppgraderade annonser till det självklara valet 

Som landets största marknadsplats för bostäder vill vi kunna erbjuda bästa möjliga förutsättningar för att alla som annonserar sin bostad på Hemnet ska nå ett så stort antal potentiella köpare som möjligt. För att hjälpa bostads­säljare att få ut det mesta av sin bostads­affär har Hemnet skapat ett antal värdeskapande tilläggstjänster
med målet att maximera exponeringen av bostads­annonsen mot Hemnets stora publik. Under de senaste åren har vi arbetat med att förbättra funktionaliteten av dessa tilläggstjänster, för att skapa ännu mer värde för våra kunder, vilket också lett till att produkterna har ökat i popularitet.
Parallellt har vi gjort förbättringar i köpflödet för dessa produkter, inklusive hur bostads­säljare uppgraderar sin annons, samt i hur vi arbetar med prissättning. Under 2021 uppdaterade vi även vår ersättningsmodell till fastighetsmäklarkontor, vilket har gett mäklare tydligare incitament att rekommendera våra tilläggsprodukter. Vårt nära samarbete med fastighetsmäklare, våra viktigaste partners, gör att vi kontinuerligt kan förbättra våra produkter för att hjälpa säljare att maximera värdet av sin bostads­affär.

3. Fastighetsmäklare och affärspartners: Skapa oöverträffade produkter för att uppfylla fastighetsmäklares och övriga affärspartners behov


Hemnet är en central destination för alla intressenter i bostads­affären i Sverige. Genom åren har vi utvecklat en framgångsrik portfölj av företagsprodukter som erbjuds fastighetsmäklare, bostads­utvecklare och andra annonsörer. Efterfrågan på dessa produkter är hög och vi ser en stor potential i att ytterligare dra nytta av vår starka
marknadsposition genom att fortsätta utveckla och erbjuda bättre lösningar på våra kunders utmaningar än vad som finns på marknaden idag, samt arbeta mer effektivt med segementerad prissättning.
Affärspartners som fastighetsmäklare, bostads­utvecklare och banker tros bara spendera en liten del av sina totala marknadsföringskostnader på Hemnet idag, i relation till storleken på och värdet av Hemnet som plattform. Vi ser en möjlighet för Hemnet att ta en större andel av dessa utgifter.

Läs mer om våra erbjudanden till våra olika målgrupper under Vårt erbjudande.