Hoppa till huvudinnehållTill navigationTill sök
Logotype

Vår strategi

Vår tillväxtstrategi fokuserar på att öka värdet av vårt erbjudande till våra viktigaste målgrupper

Utgångspunkten för vår tillväxtstrategi är att fortsätta att vara den bostads­plattform dit bostads­köpare vänder sig i första hand. Det stärker vår position som den självklara mötesplatsen för alla intressenter på den svenska bostads­marknaden. Med dem samlade på en plats har vi fantastiska förutsättningar för att skapa produkter och tjänster som gör det enklare och effektivare för bostads­säljare och affärspartners att komma i kontakt med relevanta köpare och konsumenter.

 

Vår strategi vilar på tre ben:



Konsumenter:
Förstahandsvalet bland bostads­plattformar

Kärnan i vår affär är att vara den bostads­plattform som konsumenter vänder sig till först. Under 2020 vände sig rekordmånga besökare till Hemnet, och framförallt till våra mobila plattformar. Vi är också stolta över att ha 10 gånger mer trafik än vår närmsta konkurrent* vilket understryker Hemnets starka position bland konsumenter.

Hemnets fokus ligger på att ta fram smarta och intuitiva verktyg som hjälper våra besökare att navigera bland i princip hela Sveriges tillgängliga bostads­utbud, samtidigt som vi skapar engagemang genom data, informativa artiklar och individuellt anpassade bevakningar. Genom att erbjuda ett inspirerande innehåll är vi relevanta för alla som är intresserade av bostäder och bostads­marknaden - även för de som inte befinner sig i en aktiv köp- eller säljfas just nu.

Vår strategi gentemot konsumenter är att bygga värde genom att utveckla nya och effektiva verktyg som hjälper våra besökare under större delen av deras bostads­resa, och därmed fortsatt vara platsen som bostads­köpare och säljare väljer att besöka först.

* Avser desktop-trafik enligt Similarweb.com

Bostads­säljare:
Det effektivaste sättet att marknadsföra sin bostad 

Över 90% av alla bostads­objekt som säljs i Sverige genom en mäklare annonseras på Hemnet*. En bostad säljs idag i snitt cirka tre veckor efter att ha annonserats på Hemnet. Som landets största marknadsplats för bostäder är vår strävan att erbjuda bästa möjliga förutsättningar för en fortsatt effektiv bostads­marknad, och för bostads­säljare att nå ut till ett maximalt antal spekulanter. 

Bostads­säljare har olika behov, och vi fortsätter att utveckla olika produkter för att tillgodose dem. De senaste åren har vi utvecklat och lanserat ett antal olika tilläggstjänster som bostads­säljare väljer i samråd med sin fastighetsmäklare. Dessa produkter köps i samband med, eller efter, annonspublicering och har som huvudsyfte att locka fler potentiella intressenter till ett objekt genom extra exponering på Hemnet och i andra kanaler. Vårt mål är att göra tjänsterna så pass attraktiva att en majoritet av bostads­säljarna som annonserar sin bostad på Hemnet väljer att uppgradera sin basannons.

Vår strategi gentemot bostads­säljare bygger på att fortsätta att utveckla våra tilläggstjänster i nära samarbete med fastighetsmäklare, vår viktigaste återförsäljningskanal, för att hjälpa säljare att maximera värdet av deras bostads­affär.

* Baserat på data från SCB och Hemnet för 2019

Mäklare och affärspartners:
En effektiv plattform för innehållsnära marknadsföring och nya kundrelationer 

Hemnet har ett antal olika partners som fastighetsmäklare, bostads­utvecklare och andra företag som vänder sig till Hemnet för att annonsera. Fastighetsmäklare och våra andra affärspartners har alla gemensamt att de genom samarbetet med Hemnet får tillgång till majoriteten av Sveriges potentiella bostads­köpare och bostads­intresserade.

Fastighetsmäklare är en av våra närmaste och viktigaste samarbetspartners och en av våra största kundgrupper. Cirka 85 procent av alla annonser som publiceras på Hemnet kommer från ett mäklarkontor som är anslutna till prenumerationstjänsten Hemnet Business.

Vidare investerar mäklarkontor i varumärkesbyggande annonsering via Hemnet för att stärka sin position samt öka antalet nya kontakter med potentiella bostads­köpare och bostads­säljare. Fastighetsmäklare spelar också en viktig roll i vår försäljning av tilläggstjänster till bostads­säljare som återförsäljare. De mäklarkontor som har ett provisionsavtal med Hemnet erhåller även en provision på sålda tilläggstjänster till bostads­säljare. Dessutom erhåller alla mäklarkontor en administrationsersättning för arbete utfört i samband med publicering av en annons på Hemnet.

Bostads­utvecklare är den enskilt största gruppen reklamannonsörer på Hemnet. Utöver inköp av marknadsföringsutrymme i våra olika kanaler publicerar bostads­utvecklare både kommande projektannonser och enskilda objekt som är till salu på Hemnet. Vi arbetar ständigt med att förbättra och effektivisera våra produkter riktade mot bostads­utvecklare i nära samråd med våra kunder. 

Hemnet är en nischad räckviddssajt, och utöver de tidigare nämnda kundgrupperna lockar vi även display- och nativeannonsörer (redaktionellt innehåll som är sponsrat av en annonsör) från en rad innehållsnära branscher, till exempel bolån, konsumentlån, inredning eller hushållstjänster. Samtliga av våra kundgrupper köper annonsering på Hemnet i form av displayannonser, nativeannonser eller integrationer, och vi är en av de snabbast växande aktörerna på den svenska annonsmarknaden enligt IRM (källa: IRM, Q4 2020 rapport). Hemnets strategi för att växa vår partneraffär är att fortsätta bredda vår B2B-produktportfölj bortom display- annonser och skapa kraftfulla produkter som möter våra kunders behov, ger verktyg och data till klokare beslut samt förenklar vardagen.

Vår tillväxtstrategi för mäklare och affärspartners bygger på att skapa produkter som stärker deras varumärken och effektiviserar deras arbete, samt lockar det största antalet potentiella bostads­köpare, bostads­säljare och andra konsumenter.

Läs mer om våra erbjudanden till våra olika målgrupper under Vårt erbjudande.