Hoppa till huvudinnehållTill navigationTill sök
Logotype

Konsumentupplysning för bostads­intresserade på Hemnet

19 juni 2007

 | icke regulatoriska
Frågorna i samband med en bostads­affär kan bli många och svaren kan vara svåra att hitta.
Mer information om mäklarens roll och skyldigheter liksom övrigt att tänka på vid en bostads­affär har sammanställts i Hemnets nya informationstjänst ”Att anlita mäklare”.
Hemnet får över två miljoner besök per vecka från bostads­intresserade människor. Att köpa eller sälja en bostad är troligtvis en av de största affärerna i livet för de flesta av oss. Allt fler väljer också att anlita en fastighetsmäklare.

Frågorna i samband med en bostads­affär kan bli många och svaren kan vara svåra att hitta.
Mer information om mäklarens roll och skyldigheter liksom övrigt att tänka på vid en bostads­affär har sammanställts i Hemnets nya informationstjänst ”Att anlita mäklare”.

- En informationstjänst av det här slaget är något som verkar vara efterfrågat av både säljare och köpare samt av fastighetsmäklarna. Vi tycker att det är viktigt att hjälpa till att göra den lättillgänglig för besökarna på Hemnet säger Ewa Sjögren Håkansson, marknadsansvarig på Hemnet.

I samarbete med Fastighetsmäklarnämnden, Konsumentverket och branschorganisationerna publiceras nu en ”hjälp till självhjälp” i form av vägledning till besökarna på Hemnets förstasida. Via länkar till mer information kan den som vill fördjupa sig i olika frågor som är kopplade till mäklade bostads­affärer söka mer kunskap.

” - Jag tycker att vi tillsammans får anses ha gjort lite av en pionjärinsats för att nå den som funderar på att köpa eller sälja sin bostad med vederhäftig information - i exakt det läge då informationen kan antas vara till allra störst nytta för dem” säger Sverker Thorslund som är Konsumentverkets expert i bostads­frågor.

Dokument