Pressmeddelande och inbjudan från Hemnet

23 februari 2007

En ny sorts invandring har etablerats på den svenska sidan - efter Øresundsbrons öppnande år 2000 har den danska flyttströmmen från Själland till Skåne ökat stadigt. Under 2006 flyttade 4774 danskar över sundet till Sverige. En ökning med hela 54 % jämfört med 2005.

Merparten av danskarna som flyttar till Skåne kommer från Storköpenhamn och under 2004 köptes 6 - 8 % av alla bostads­rätter i Malmö av danskar. Motsvarande siffra för småhus var 5 – 10 %.

Intresset bland danskar är stort när det gäller bostads­marknaden i Sverige. Fler och fler väljer det ekonomiskt fördelaktiga alternativet att arbeta kvar i Danmark och bosätta sig på vår sida av sundet i Sverige. Men det finns naturligtvis många andra skäl till att man väljer att flytta till Sverige. Nyfikenheten är stor på det svenska bostads­utbudet och på vad det praktiskt och ekonomiskt kan innebära att flytta till Sverige.
För de danskar som ännu inte har tagit steget att flytta, men som vill veta mer ges två ypperliga tillfällen i Köpenhamn under mars månad.
Öppet Hus med temat ”arbejde i Danmark – flyt til Sverige” slår upp portarna lördagen den 3 mars mitt i hjärtat av Köpenhamn. Ett samarbete mellan Hemnet, Øresunddirekt och Nordeabanken. Mellan kl 10-14 har man som besökare bl a möjlighet att träffa en dansk familj som berättar om sina erfarenheter av att flytta till Sverige, bekanta sig med det svenska bostads­utbudet samt få svar på de praktiska och ekonomiska frågor som man kan tänkas ha.

Bolig-messen på Forum är Köpenhamns största bostads­mässa med ca 20 000 besökare. För första gången finns därför ett blå-gult svenskt ”bolig-torv” på plats under Bolig-messen den 23-25 mars. Det finns givetvis ett stort intresse för bostäder och boende i Sverige för Danskar och för svenska fastighetsmäklare och byggföretag är det naturligtvis intressant att marknadsföra sig i Danmark. På det svenska bostads­torget får danska mässbesökare och svenska representanter från mäklareföretag, banker och byggföretag chansen att träffas och titta närmare på bostads­utbudet i Sverige. Hemnet och Øresunddirekt finns på plats för att informera om sina respektive verksamheter. Det bjuds på diverse svenska kulinariska läckerheter, tävlingar och information om att flytta till Sverige.

Välkommen att ta del av två intressanta tillfällen för bevakning av den ”dansk-svenska” bostads­marknaden – en viktig del i en helt ny region.

Hjärtligt välkommen!

Lördag 3 mars Fre-sö 23-25 mars Öppet Hus Bolig-messen ”Bedre bolig” Vesterbrogade 8, Köpenhamn Forum Copenhagen Kl 10-14 fredag kl 12-20, lör-sön kl 10-18 www.forumcopenhagen.dk

Kontakt: Ewa Sjögren Håkansson Claes Håkansson Marknadsansvarig, Hemnet Kommunikationskonsulent, e-post: [email protected] e-post: [email protected] 0734-22 43 47 +46 33 91 10 49