Hoppa till huvudinnehållTill navigationTill sök
Logotype

Bostads­sajten Hemnet fyller tio år!

17 mars 2008

 | icke regulatoriska

Bostads­portal firar tio år på nätet.

1998 beslutade sig Sveriges fastighetsmäklare unisont för att prova det nya mediet Internet för att marknadsföra bostäder till salu. En hel kår som till vardags konkurrerar om de bostäder som ska ut till försäljning på markanden blev rörande överens om att det här kunde vara framtidens marknadsföringskanal. Nu tio år senare kan man konstatera att man var helt rätt ute. Enligt en undersökning som Skandiamäklarna nyligen genomfört börjar 70 % av alla bostads­affärer på Internet. Publikmässigt har Hemnet positionerat sig som en av Sveriges mest besökta Internet-sajter. Varje vecka besöker närmare en miljon svenskar (971 325 unika besökare v.10 enl. Kiaindex) Hemnet för att leta efter bostäder, jämföra priser eller kanske bara drömma sig bort en stund. Enligt en marknadskartläggning Hemnet gjorde hösten 2007 visar att 48 % av alla vuxna svenskar (ca 3,1 miljoner personer) besöker sajten mer eller mindre regelbundet.

Hemnet ägs av Branschorganisationerna Mäklarsamfundet, Fastighetsmäklarförbundet fmf samt Swedbank Fasighetsbyrån, Svensk Fastighetsförmedling, Dagens Nyheter och Göteborgsposten.

Dokument