Hemnet lanserar ny applikation för iPad och iPhone

23 maj 2012

Hemnet lanserar idag en ny applikation för iPad och iPhone. En av nyheterna är att det går att rita ut ett eget område på kartan, utan begränsning till kommun eller stadsdel. GPS-funktion­en som visar objekt i närheten har också förbättrats, eftersom många använder applikationen när de är ute på promenad eller bilresa, så kallat Hemnet-safari.

Hemnets nuvarande applikation för iPhone är en av de mest populära i Sverige med över 600 000 nedladdningar, den nya appen har flera nyheter och förbättringar. Bland annat har sökfunktion­en förbättrats och är nu mer lik den som finns på hemnet.se med fritextsök och fler urvalsmöjligheter. Kartorna har även förbättrats med snyggare design som gör dem enklare att använda, framförallt för sök. Den stora nyheten är att användaren själv kan markera specifika områden eller gator på kartan och endast se lediga objekt där. Dessutom finns det så kallade safari-läget som gör det möjligt att se lediga objekt på kartan i närheten av där man befinner sig.

– Vi har fått mycket feedback från våra användare på iPhone- och iPadapplikationerna, vilket vi har utgått ifrån i utvecklingen. Bland annat att många använder sin iPhone eller iPad för att söka efter hus eller lägenheter i närheten när de är ute och åker bil eller promenerar, så kallat ”Hemnet-Safari”. Därför har vi förbättrat funktion­en som visar objekt i närheten på kartan, säger Linus Lennstrand, CTO på Hemnet.

Hemnet var ett av de första svenska företagen som lanserade en applikation när iPaden kom till Sverige i slutet av 2010. Nu överstiger antalet nedladdningar av Hemnets applikation 150 000. Sedan lanseringen har det hänt mycket med både hårdvaran och användarnas beteende vilket har skapat nya möjligheter. Den nya applikationen drar nytta av de nya tekniska förbättringarna i iPaden, bland annat genom att vara anpassad efter Retinaskärmen som ger högupplösta och skarpare bilder med fylligare färger.

Precis som tidigare kan man bläddra bland bilderna, beräkna boendekostnaden och surfa vidare till mäklarsidan för en fullständig objektsbeskrivning. Favoritobjekt kan sparas i ”Mitt Hemnet” och enkelt delas med andra. I övrigt finns samma funktion­er i iPadversionen som i iPhoneversionen.

Den kostnadsfria applikationen finns tillgänglig i App Store från och med idag den 23 maj 2012.

• e8isg1g0bltybtx5xvnrg.jpg