Hoppa till huvudinnehållTill navigationTill sök
Logotype

Det här söker svenska bostads­jägare efter

2 januari 2013

 | icke regulatoriska
Funderar du på att sälja din bostad? Då är det bra att ha koll på vad Hemnetbesökarna letar efter. Hemnet presenterar nu listan över vad svenskarna söker efter i sitt nya boende. Egen balkong, närhet till vatten och en sprakande brasa ligger högt upp på svenskarnas önskelista.

Funderar du på att sälja din bostad? Då är det bra att ha koll på vad Hemnet-besökarna letar efter. Hemnet presenterar nu listan över vad svenskarna söker efter i sitt nya boende. Egen balkong, närhet till vatten och en sprakande brasa ligger högt upp på svenskarnas önskelista.

Hemnet har listat de 100 vanligaste fritextsökningarna på sajten mellan 1 januari och 31 oktober 2012. Listan innefattar totalt knappt en miljon sökningar vilket kan sättas i relation till att det säljs drygt 160 000 bostads­rätter, villor och fritidshus i Sverige varje år. Överlägset vanligast är ordet balkong med drygt 350 000 sökningar. På andra plats kommer ordet sjötomt, följt av sjö, uteplats och pool.

- Att Hemnet har drygt 1,6 miljoner besökare i veckan ger ett bra underlag för att se hur folk söker bostäder. Statistiken visar att det är viktigt att tänka på hur man utformar beskrivningen av bostads­annonsen som läggs upp på Hemnet. Det är exempelvis 80 procent fler sökningar på ordet renoveringsbehov än på renoveringsobjekt och det är fem gånger så många sökningar på sjönära som på sjöläge, säger Staffan Tell, pressansvarig på Hemnet.

Överlag är närhet till sjö och hav populärt. Ord som har med vatten att göra utgör drygt 250 000 sökningar vilket motsvarar ungefär en fjärdedel av det totala antalet sökningar på listan. Men viktigast på svenskarna kravspecifikation är ändå balkong. Totalt gjordes 356 956 sökningar på ordet balkong, vilket är en dryg tredjedel av sökningarna på listan.

Listan över fritextsökningar på Hemnet bekräftar att många besöker sajten för att drömma sig bort och inspireras. Det görs exempelvis relativt många sökningar på ord som slott (5 245), missionshus (1 937), kyrka (1 847) och herrgård (11 566). Antalet sökningar på herrgård överstiger det totala antalet försäljningar av fritidshus på ett år.

Intresset varierar beroende på årstid



Vad svenskarna söker efter på Hemnet varierar stort beroende på årstid. Exempelvis görs det mer än dubbelt så många sökningar på ordet kakelugn i februari som i juli. Bastu är också mer populärt på vintern med mer än dubbelt så många sökningar i februari jämfört med juli. Balkong är däremot 69 procent vanligare i augusti jämfört med december. Torp är likaså dubbelt så populärt i juni som i december. Även uteplats följer samma trend och är som mest populärt i maj och augusti och som minst populärt i december.

10 vanligaste fritextsökningarna på Hemnet



Ranking

Sökning

Antal sökningar

1

balkong

356 956

2

Sjötomt

77 485

3

sjö

31 060

4

pool

21 505

5

uteplats

21 315

6

sjöutsikt

21 163

7

garage

20 421

8

vindsvåning

18 725

9

kakelugn

18 196

10

hav

18 055



Listan över fritextsökningar har rensats från geografiska sökningar.

För frågor, kontakta:



Staffan Tell, pressansvarig Hemnet, tel: 073-367 66 85, E-post: [email protected]

Om Hemnet:

Hemnet är Sveriges populäraste sajt för bostads­sök, mellan 1,6 och 1,8 miljoner unika besökare i veckan och ungefär 1 000 000 annonsvisningar av bostäder per dygn. Hemnet.se startades 1998 och ägs av Fastighetsmäklarförbundet FMF, Mäklarsamfundet, Fastighetsbyrån och Svensk Fastighetsförmedling.



www.hemnet.se