Hoppa till huvudinnehållTill navigationTill sök
Logotype

Växande intresse för stadsodling enligt ny undersökning

7 maj 2013

 | icke regulatoriska

Det blir alltmer populärt att odla grönsaker, frukt och kryddor på den egna balkongen
eller uteplatsen. Hela 34 procent skulle vilja lägga mer tid på odling i år. Det visar en
ny undersökning bland Hemnets besökare.

Det blir alltmer populärt att odla grönsaker, frukt och kryddor på den egna balkongen eller uteplatsen. Hela 34 procent skulle vilja lägga mer tid på odling i år. Det visar en ny undersökning bland Hemnets besökare.

- Urban gardening, eller stadsodling, är en mycket stark trend just nu. Det handlar om att stadsbor i allt högre grad vill odla egna grönsaker, frukt och kryddor på balkong eller andra uteplatser. Trenden kommer från början från storstäder i USA och har stärkts av ett ökat intresse för matens ursprung och en längtan till lantliv. Starkast växer trenden bland unga och möjligheten att odla har blivit en allt viktigare faktor när man väljer bostad i denna grupp, säger trendexperten Henrick Eriksson, som bland annat driver bloggen Moltaz design.

Det våras för odlingsintresset
Intresset för att odla är stort och det gäller inte bara på landstället eller kolonilotten. Hemnet har tagit tempen på odlingsintresset på balkong och uteplats bland sina besökare. Bland de drygt 3000 deltagarna i undersökningen svarade två tredjedelar att man odlar på sin balkong eller uteplats

Att grönska skapar en trevlig atmosfär är den vanligaste anledningen till att man odlar på balkong eller uteplats. Näst vanligaste svaret är att det är en avslappnande fritidssyssla med 26 procent. 14 procent odlar för att de värdesätter närproducerade livsmedel och lika många gör det för att komma närmare känslan av naturliv. 

Men man odlar inte enbart av estetiska skäl. Ätbara grödor är mest populärt att odla med totalt 60 procent, samtidigt som blommor är den enskilt största kategorin med 39 procent. Uppdelningen av ätbara grödor är som följer:
• Kryddor och örter: 25 procent
• Grönsaker: 16 procent 
• frukt och bär: 16 procent
• Ätbara blommor: 3 procent

Drygt hälften av deltagarna är nöjda med den mängd tid som de lägger ned på att odla på balkong och uteplats. Fler än var tredje (34 procent) skulle dock vilja lägga mer tid på odling i år. Endast sex procent vill minska tiden man lägger ned.

Så mycket planerar deltagarna att spendera på växter och grönt sina balkonger:
• 501-1000 kr: 38 procent
• 101-500 kr: 28 procent
• 1001-2000: 21procent
• 2001-5000: 8 procent
• 0-100 kr: 4 procent
• 5000 kr: 1 procent

Fakta om undersökningen:
Undersökningen genomfördes som en enkät på Hemnet.se under vecka 12, 2013. Totalt deltog 3 409 personer i undersökningen.

För frågor, kontakta:
Staffan Tell, pressansvarig Hemnet, tel: 073-367 66 85, E-post: [email protected]

Om Hemnet:
Hemnet är Sveriges populäraste sajt för bostads­sök, mellan 1,6 och 1,8 miljoner unika besökare i veckan och ungefär 1 000 000 annonsvisningar av bostäder per dygn. Hemnet.se startades 1998 och ägs av Fastighetsmäklarförbundet FMF, Mäklarsamfundet, Fastighetsbyrån och Svensk Fastighetsförmedling. I januari utsågs Hemnet till Sveriges bästa söksajt av Internetworld.

Bilder

  • qhvfoklxkkc1nrznez7y.jpg