Hoppa till huvudinnehållTill navigationTill sök
Logotype

Rekordintresse för bostads­marknaden

26 mars 2014

 | icke regulatoriska
Antalet bostads­jägare har aldrig varit så många som just nu. Under vecka 11 hade Hemnet 2,1 miljoner besökare vilket var 28 procent högre än samma period förra året och 5 procent över det tidigare rekordet från hösten 2013. Den höga omsättningstakten på bostads­marknaden ses som en möjlig förklaring till det ökade söktrycket.

Antalet bostads­jägare har aldrig varit så många som just nu. Under vecka 11 hade Hemnet 2,1 miljoner besökare vilket var 28 procent högre än samma period förra året och 5 procent över det tidigare rekordet från hösten 2013. Det låga utbudet ses paradoxalt nog som en möjlig förklaring till det ökade söktrycket.

- Det har varit mycket fokus på det låga bostads­utbudet under början av året. Bostads­marknaden har varit het med en hög omsättningstakt där objekten ofta snabbt försvinner från marknaden.
Människor behöver därför vara aktiva i sitt bostads­sökande under en längre tid. Detta är sannolikt förklaringen till att vi ser ett rekordstort intresse just nu, säger Staffan Tell, pressansvarig på Hemnet.

Antal unika besökare på Hemnet

 
2013 (v. 11)
2014 (v.11)
Förändring 1 år
Total trafik
1 661 266 
2 134 694
+28 %
Hemnet.se
1 256 481
1 650 580 
+31 %
Appar
404 785 
484 114
 +20 %

Antal bostäder till salu i Sverige


2013 (v. 11)
2014 (v.11)
Förändring 1 år
Villor
13 943
11 766
- 16%
Bostads­rätter
9 197
7 903
- 14%

Men trenden med ökande intresse för bostads­marknaden går längre tillbaka i tiden. Sedan 2002 har antalet unika besökare per vecka på Hemnet ökat från cirka 240 000 till drygt 2 miljoner. Det finns tre huvudsakliga förklaringar till varför intresset för bostäder har blivit så stort i Sverige.

1.  Ekonomi: Sedan 1999 har priserna på bostads­rätter i Sverige gått upp med 254 procent. Motsvarande siffra för villor är 117 procent. Många svenskar upplever att de skapat en förmögenhet genom sin bostads­karriär och intresset för bostaden som en investering har ökat.

2.  Kultur: 1997 lanserade Martin Timell ett av de första hemmafixar-programmen i Sverige. Sedan dess har många nya tv-program såsom Roomservice och Bygglov och otaliga bostads­magasin har lanserats. Ett ökat medialt fokus på boende och inredning har gjort att fler tittar på bostads­annonser för att drömma sig bort och få inspiration till det egna hemmet.



3.  Digitalisering: 2009 lanserades den första appen för bostads­sök. Idag finns möjlighet att kolla bostads­marknaden under dygnets alla vakna timmar genom mobil, läsplatta och dator. Framväxten av sociala medier gör också att bostads­annonser delas i allt högre utsträckning.


För frågor vänligen kontakta:
Staffan Tell, Pressansvarig Hemnet, Tel: 073-367 66 85, E-post: [email protected]

Om Hemnet:
Hemnet är Sveriges populäraste sajt för bostads­sök med 1,7 miljoner unika besökare i veckan. Hemnet.se startades 1998 och ägs av Fastighetsmäklarförbundet FMF, Mäklarsamfundet, Fastighetsbyrån och Svensk Fastighetsförmedling.


Bilder

  • mld2obwaut4z1c3ip6ym.jpg