Kraftigt ökat utbud av nyprodukt­ion

20 april 2017

​Under 2016 ökade antalet nyproducerade bostäder som kom ut på marknaden med 44 procent jämfört med 2015. Och trenden har stärkts ytterligare under inledningen av 2017. Under januari, februari och mars ökade antalet nyproducerade bostäder med 59 procent jämfört med samma period året innan.

- På en bostads­marknaden med kraftiga inlåsningseffekter spelar nyprodukt­ionen en allt viktigare roll. Att utbudet ökar så pass markant är goda nyheter för de som är ute och letar bostad, säger Staffan Tell talesperson på Hemnet.

Under första kvartalet 2017 kom det ut 4 672 nyproducerade bostäder på den svenska bostads­marknaden. Det var en ökning med 59 procent jämfört med samma period 2016. Detta kan jämföras med ökningen inom det befintliga beståndet av bostads­rätter och villor som var 6 procent under det första kvartalet 2017.

Antal nyproducerade bostäder som kommit ut på marknaden
2016 helår 18 535 + 44%
Första kvartalet 2017 4 672 + 59%
Antal villor och bostads­rätter som kommit ut på marknaden
2016 helår 143 518 - 4%
Första kvartalet 2017 36 609 + 6%

Staffan Tell, pressansvarig och talesperson Hemnet [email protected] 073-367 66 85

Hemnet är Sveriges populäraste sajt för bostads­sök med 2,5 miljoner besökare per vecka. På Hemnet visas bostäder som villor, bostads­rätter, fritidshus, gårdar och tomter – till salu genom Sveriges fastighetsmäklare. Hemnet startades 1998 och ägs av investmentbolaget General Atlantic och ett konsortium bestående av bland andra Pierre Siri och Henrik Persson, samt branschorganisationerna Mäklarsamfundet och Fastighetsmäklarförbundet FMF.

• dikd6mxqi4jexsdxavdf.jpg