Rekordstort bostads­intresse och lägre utbud – Hemnet sammanfattar bostads­året 2016

16 januari 2017

Intresset i Sverige för bostads­marknaden var rekordhögt under 2016. Totalt ökade bostads­surfandet med 12 procent och i mitten av maj noterade Hemnet för första gången 3 miljoner besökare under en vecka. Detta trots att antalet nya bostads­rätter och villor som kom ut på marknaden minskade med 4 respektive 6 procent. Samtidigt visar siffror från Svensk Mäklarstatistik att bostads­priserna stiger med 7 procent för bostads­rätter och 9 procent för villor.

- Trots att 2016 präglades av en växande oro i omvärlden och tuffare krav på bolånetagare så utvecklades den svenska bostads­marknaden starkt. Fortsatta inlåsningseffekter, låga räntor och hög inflyttning till städerna talar för stigande bostads­priser även under 2017, säger Staffan Tell talesperson på Hemnet.

Färre nya bostäder till försäljning och snabbare affärer
Under 2016 lades 186 500 bostads­objekt ut till försäljning till ett totalt utropspris av 456 miljarder kronor. Det totala antalet bostäder som lades ut var 3 procent lägre jämfört med 2015 medan det totala utropspriset var 7 procent högre. Försäljningshastigheten fortsatte att öka och det genomsnittliga antalet dagar en bostad ligger ute till försäljning gick från i 40 dagar till 36.

Den största snackisen på bostads­marknaden under 2016 var det nya amorteringskravet. Och det var många bostads­rättsägare som passade på att sälja innan de nya reglerna trädde i kraft den 1 juni. Under april och maj kom det ut 20 procent fler bostads­rätter på marknaden jämfört med 2014 (då amorteringskravet inte var en faktor).

Klickraketerna 2016
1. Djursholmvilla – 303 000 klick
2. Trångsund, Gamla stan – 203 000 klick
3. Gärsnäs slott – 195 000 klick
4.Strandpromenaden Saltsjö-Duvnäs – 173 000 klick
5. Hönsäter slott, Kinnekulle – 139 000 klick

Hemnet 2016 i siffror
186 500 totalt antal objekt upplagda (-3% jmf. med 2015)
456 miljarder kronor totalt utropspris (+7% jmf. med 2015)
49 400 villor har lagts ut till försäljning (-6% jmf. med 2015)
94 300 bostads­rätter har lagts ut till försäljning (-4% jmf. med 2015)
800 miljoner totalt antal klick (+1% jmf. med 2015)

Staffan Tell, pressansvarig och talesperson Hemnet [email protected] 073-367 66 85

Hemnet är Sveriges populäraste sajt för bostads­sök med 2,5 miljoner besökare per vecka. På Hemnet visas bostäder som villor, bostads­rätter, fritidshus, gårdar och tomter – till salu genom Sveriges fastighetsmäklare. Hemnet startades 1998 och ägs av investmentbolaget General Atlantic och ett konsortium bestående av bland andra Pierre Siri och Henrik Persson, samt branschorganisationerna Mäklarsamfundet och Fastighetsmäklarförbundet FMF.

www.hemnet.se

• we3trfcnfn5xqror7esn.jpg