Hoppa till huvudinnehållTill navigationTill sök
Logotype

Köpklar ska öka kunskapen bland svenska bostads­spekulanter

23 januari 2018

 | icke regulatoriska

Varje år gör hundratusentals svenskar sin livs kanske största affär när de köper och säljer sitt hus eller lägenhet. Men kunskapen kring vilka rättigheter och skyldigheter köpare har vid en bostads­affär är ofta låg. Därför lanseras nu branschinitiativet Köpklar av Mäklarsamfundet, Fastighetsmäklarförbundet och Hemnet.

Varje år gör hundratusentals svenskar sin livs kanske största affär när de köper och säljer sitt hus eller lägenhet. Men kunskapen kring vilka rättigheter och skyldigheter köpare har vid en bostads­affär är ofta låg. Därför lanseras nu branschinitiativet Köpklar av Mäklarsamfundet, Fastighetsmäklarförbundet och Hemnet.

köpklar.hemnet.se kan besökare göra ett test för att se hur pass välinformerad man är om hur en bostads­affär går till. Syftet med testet är att öka spekulanters kunskap och trygghet i samband med bostads­affären.

Testet är indelat i sex områden, där användaren kan välja att gå igenom alla delar eller välja ut ett område att lära sig mer om. Det finns även ordlistor som reder ut krångliga begrepp och checklistor som är hjälpsamma att ha när man går på visning.

- Att köpa och sälja en bostad är något de allra flesta bara gör ett fåtal gånger i livet. Därför är det inte så konstigt att kunskapen ibland behöver fräschas upp. Här har vi i branschen en viktig roll att spela, inte minst genom att förtydliga ansvarsfördelningen mellan köpare och säljare och att klargöra vad som ingår, eller inte ingår, i fastighetsmäklarrollen och fastighetsmäklartjänsten, säger Joakim Lusensky, analys- och kommunikationschef på Mäklarsamfundet.

- Ju mer kunskap köparen har innan köpet desto större chans till en bra affär och mindre risk att missuppfatta mäklarens roll. I kombination med en tät dialog med mäklaren fyller Köpklar en viktig funktion­ för den långsiktiga planeringen för konsumentens bostads­situation. Att med hjälp av kunskap göra väl avvägda val är dessutom ett steg i rätt riktning mot en lyckad bostads­karriär, säger Carolina Stegman, vd på FMF.

- Hemnet arbetar för en mer välfungerande bostads­marknad där data och kunskap leder till bättre beslut för köpare och säljare. Det är tydligt att det finns problem på dagens bostads­marknad där många köpare upplever att de är dåligt förberedda. Vi tror att Köpklar kommer att få fler att känna sig trygga inför en framtida bostads­affär, säger Erik Segerborg, strategi- och marknadschef på Hemnet.

Kort om Köpklar

Köpklar är ett branschinitiativ från Mäklarsamfundet, FMF & Hemnet som på ett enkelt och inspirerande sätt utbildar köpare om deras ansvar och mäklarens roll i köpprocessen. Målet är att minska de problem köparna möter i processen och förbättra deras upplevelse av bostads­affären.

För ytterligare information vänligen kontakta:

Joakim Lusensky, analys- och kommunikationschef Mäklarsamfundet [email protected] 0733 – 80 72 12

Maria Linde, Kommunikationsansvarig Fastighetsmäklarförbundet FMF [email protected] 0728-56 10 87

Staffan Tell, pressansvarig och talesperson Hemnet [email protected] 073-367 66 85

Bilder

  • mkxoer0y0c9cb5utd2pr.jpg