Lägenhet i ett av Sveriges äldsta bostads­hus till salu

18 oktober 2018

Just är en lägenhet i ett av Sveriges äldsta bostads­hus till salu. Huset ligger i Gamla stan och byggdes redan 1336, troligen på uppdrag av kung Magnus Erikssson.

Just är en lägenhet i ett av Sveriges äldsta bostads­hus till salu. Huset ligger på Baggensgatan i Gamla stan i Stockholm och byggdes 1336, troligen på uppdrag av kung Magnus Eriksson.

- Gamla Stan är en speciell marknad med många ovanliga bostäder och jag förmedlar många objekt här per år. Det här objektet är unikt även för den här marknaden i och med byggnadsåret och husets historik. Under 1300-talet var det här en övernattningslokal för munkar, säger Jonas Uhlbäck, fastighetsmäklare och franchisetagare på  HusmanHagberg Södermalm & Gamla Stan som förmedlar bostaden.

Årtal i urval:
Stockholm grundas: 1252
Huset på Baggensgatan 27 byggs: 1336
Sverige ingår i Kalmar-unionen: 1397
Gustav Vasa blir Sveriges kung: 1523

Hemnet är Sveriges populäraste sajt för bostads­sök med 2,8 miljoner besökare per vecka. På Hemnet visas bostäder som villor, bostads­rätter, fritidshus, gårdar och tomter – till salu genom Sveriges fastighetsmäklare. Hemnet startades 1998 och ägs av investmentbolaget General Atlantic och ett konsortium bestående av bland andra Pierre Siri och Henrik Persson, samt branschorganisationerna Mäklarsamfundet och Fastighetsmäklarförbundet FMF.

www.hemnet.se

• wstnj5dxfcyxhogc1gal.jpg