Hemnet i topp i ny varumärkesundersökning

9 oktober 2019

Hemnet hamnar på plats fem i YouGovs varumärkesmätning över den svenska mediebranschens starkaste varumärken sett till image.

- Det är väldigt roligt att se Hemnet kvalificera in på högsta placering bland lokala medieaktörer. Hemnet spelar en viktig roll när många i Sverige gör sitt livs kanske största affär, att köpa eller sälja en bostad, och förtroendet från våra kunder och användare är det viktigaste vi har. Vi jobbar hårt för att fortsätta bygga nya värden och bättre funktion­alitet för alla våra olika målgrupper och inte minst visar undersökningen på värdet av Hemnet som annonsplattform, säger Jessica Sjöberg, kommunikationschef på Hemnet.

Yougov BrandIndex topp-25 media
23 Kanal 5 3,8
24 Göteborgs-Posten 3,1
25 Sydsvenskan 2,2

Poängen baseras på ett sammanvägt index där deltagarna besvarat vilka varumärken i mediesektorn de har ett allmänt positivt/negativt intryck av, anser står för bra/dålig kvalitet, anser står för bra/dålig valuta för pengarna, ett varumärke de skulle vara stolta/skämmas över att jobba på, är nöjd/missnöjd kund till samt skulle rekommendera/undvika att rekommendera till vänner, familj och kollegor. Poängen är ett nettopoäng som ger ett värde på mellan -100 till +100.

Undersökningen är genomförd av opinions-och marknadsundersökningsföretaget YouGov. Under perioden 29 maj till 21 augusti 2019 har sammanlagt 1425 intervjuer via internet genomförts med män och kvinnor 18 år och äldre boendes i Sverige. Urvalet är representativt för kön, ålder och region.

För ytterligare information vänligen kontakta
Staffan Tell, pressansvarig och talesperson Hemnet [email protected] 073-367 66 85

Sedan starten 1998 har Hemnet växt till att bli Sveriges största bostads­portal och en av landets största sajter. Med målet att vara nyckeln till en enklare bostads­affär jobbar Hemnet kontinuerligt med att ta fram nya produkt­er och tjänster, för säljare, köpare och mäklare. Varje vecka kommer i snitt 2,8 miljoner unika besökare till sajten. Det höga besöksantalet genererar unik data om bostads­marknaden, vilket även gör Hemnet till en oberoende expert i bostads­frågor. Företaget ägs sedan 2017 av investmentbolagen General Atlantic och Sprints Capital, samt av Mäklarsamfundet och Care of Hemnet. 2018 hade Hemnet en omsättning på 373 MSEK och på kontoret mitt i centrala Stockholm jobbar idag runt 100 personer. www.hemnet.se

• qdov5sa3aujc10sg2vpo.jpg