Hemnet stänger dörren för spelreklam

12 mars 2019

Bostads­sajten Hemnet har beslutat att inte tillåta spelreklam. Anledningen är den förändrade spellagstiftningen som trädde i kraft den 1 januari och en önskan att skapa en så relevant annonsmiljö som möjligt.

- Vi har fattat beslutet att inte tillåta spelreklam på Hemnet. Vi vill att våra besökare ska mötas av ett så relevant innehåll som möjligt, säger Pierre Bergström försäljningsdirektör på Hemnet.

Hemnet har tidigare tillåtit reklam från Svenska Spel. Sedan den 1 januari gäller en ny spellagstiftning i Sverige som ger alla spelbolag med en särskild licens rätt att bedriva verksamhet i Sverige. I samband med införandet av den nya lagen har Hemnet fattat beslutet att inte tillåta någon spelreklam.

Under 2018 hade Hemnets reklamaffär en stark utveckling. Totalt ökade reklamförsäljningen (exklusive bostads­annonser) med cirka 20 procent. Bidragande orsaker till att affären växer är bland annat en tydlig satsning på en förbättrad säljorganisation, ett ökat fokus på bostadutvecklare och en utveckling av nativeerbjudandet.

Staffan Tell, pressansvarig och talesperson Hemnet [email protected] 073-367 66 85

Om Hemnet:
Hemnet är Sveriges populäraste sajt för bostads­sök med 2,8 miljoner besökare per vecka. På Hemnet visas bostäder som villor, bostads­rätter, fritidshus, gårdar och tomter – till salu genom Sveriges fastighetsmäklare. Hemnet startades 1998 och ägs av investmentbolaget General Atlantic och Sprints Capital, samt branschorganisationerna Mäklarsamfundet och Fastighetsmäklarförbundet FMF.
www.hemnet.se

• moiglv5o7djwajfyssh5.jpg