Snabbare affärer och bättre betalt med fler bilder i bostadsannonsen
1 juli 2019
Bostadsannonser på Hemnet med fler bilder kan leda till snabbare affärer och högre budpremie. Det visar en genomgång av 150 000 bostadsaffärer under de senaste 12 månaderna som Hemnet genomfört.
Bostadsannonser på Hemnet med fler bilder kan leda till snabbare affärer och högre budpremie. Det visar en genomgång av 150 000 bostadsaffärer under de senaste 12 månaderna som Hemnet genomfört.
Resultatet av Hemnets granskning visar att i de fall där bostadsannonsen på Hemnet hade fler än tio bilder gick aff��ren 48 procent snabbare och budpremien var 50 procent högre än i de fall där bostadsannonsen hade tio bilder eller färre. Skillnaden i budpremie på två procentenheter motsvarar 64 000 kronor för en svensk genomsnittlig villa.
- Resultaten talar sitt tydliga språk. Vill man ha en snabbare affär med högre budpremie bör man inte snåla med bilderna på bostaden när den läggs ut på Hemnet. Det är tydligt att våra besökare vill se så mycket som möjligt av de objekt som de tittar på, säger Erik Segerborg, produktchef på Hemnet.
- Två tredjedelar av bostadsannonserna på Hemnet har fler än 20 bilder, ofta av mycket hög kvalitet eftersom mäklarna jobbar hårt med presentationen. Vår genomgång visar att det är rätt taktik, att förlora en budgivare är kostsamt och att lägga upp fler bilder är ett enkelt sätt att öka möjligheterna för att bostadsaffären blir så bra som möjligt, säger Erik Segerborg vidare.
Hemnets genomgång av bildernas betydelse för försäljningen är en del i ett större analysarbete för att, med hjälp av Hemnets data, förstå vad som hjälper eller stjälper en bostadsförsäljning på en mer konkurrensutsatt marknad.
Antal bilder | Säljtid dagar | Budpremie |
Riket (alla bostadstyper) | ||
1- 10 | 53 | 3,8% |
fler än 10 | 27 | 5,8% |
Stockholms innerstad (bostadsrätter) | ||
1- 10 | 23 | 5,2% |
fler än 10 | 17 | 7,4% |
För ytterligare information vänligen kontakta:
Staffan Tell, pressansvarig och talesperson Hemnet [email protected] 073-367 66 85
Om Hemnet:
Sedan starten 1998 har Hemnet växt till att bli Sveriges största bostadsportal med i snitt 2,8 miljoner besökare varje vecka. Med målet att vara nyckeln till en enklare bostadsaffär jobbar Hemnet kontinuerligt med att ta fram nya produkter och tjänster för säljare, köpare och mäklare. Det höga besöksantalet genererar unik data om bostadsmarknaden, vilket även gör Hemnet till en oberoende expert i bostadsfrågor. Företaget ägs sedan 2017 av investmentbolagen General Atlantic och Sprints Capital samt av Mäklarsamfundet och Care of Hemnet. 2018 hade Hemnet en omsättning på 373 MSEK och på kontoret mitt i centrala Stockholm jobbar idag runt 90 personer.