Hoppa till huvudinnehållTill navigationTill sök
Logotype

Snabbare affärer och bättre betalt med fler bilder i bostads­annonsen

1 juli 2019

 | icke regulatoriska
Bostads­annonser på Hemnet med fler bilder kan leda till snabbare affärer och högre budpremie. Det visar en genomgång av 150 000 bostads­affärer under de senaste 12 månaderna som Hemnet genomfört.

Bostads­annonser på Hemnet med fler bilder kan leda till snabbare affärer och högre budpremie. Det visar en genomgång av 150 000 bostads­affärer under de senaste 12 månaderna som Hemnet genomfört.

Resultatet av Hemnets granskning visar att i de fall där bostads­annonsen på Hemnet hade fler än tio bilder gick aff��ren 48 procent snabbare och budpremien var 50 procent högre än i de fall där bostads­annonsen hade tio bilder eller färre. Skillnaden i budpremie på två procentenheter motsvarar 64 000 kronor för en svensk genomsnittlig villa.

- Resultaten talar sitt tydliga språk. Vill man ha en snabbare affär med högre budpremie bör man inte snåla med bilderna på bostaden när den läggs ut på Hemnet. Det är tydligt att våra besökare vill se så mycket som möjligt av de objekt som de tittar på, säger Erik Segerborg, produktchef på Hemnet.

- Två tredjedelar av bostads­annonserna på Hemnet har fler än 20 bilder, ofta av mycket hög kvalitet eftersom mäklarna jobbar hårt med presentationen. Vår genomgång visar att det är rätt taktik, att förlora en budgivare är kostsamt och att lägga upp fler bilder är ett enkelt sätt att öka möjligheterna för att bostads­affären blir så bra som möjligt, säger Erik Segerborg vidare.

Hemnets genomgång av bildernas betydelse för försäljningen är en del i ett större analysarbete för att, med hjälp av Hemnets data, förstå vad som hjälper eller stjälper en bostads­försäljning på en mer konkurrensutsatt marknad.


Antal bilder Säljtid dagar Budpremie
Riket (alla bostads­typer)
1- 10 53 3,8%
fler än 10 27 5,8%
Stockholms innerstad (bostads­rätter)
1- 10 23 5,2%
fler än 10 17 7,4%


För ytterligare information vänligen kontakta:
Staffan Tell, pressansvarig och talesperson Hemnet [email protected] 073-367 66 85


Om Hemnet:

Sedan starten 1998 har Hemnet växt till att bli Sveriges största bostads­portal med i snitt 2,8 miljoner besökare varje vecka. Med målet att vara nyckeln till en enklare bostads­affär jobbar Hemnet kontinuerligt med att ta fram nya produkter och tjänster för säljare, köpare och mäklare. Det höga besöksantalet genererar unik data om bostads­marknaden, vilket även gör Hemnet till en oberoende expert i bostads­frågor. Företaget ägs sedan 2017 av investmentbolagen General Atlantic och Sprints Capital samt av Mäklarsamfundet och Care of Hemnet. 2018 hade Hemnet en omsättning på 373 MSEK och på kontoret mitt i centrala Stockholm jobbar idag runt 90 personer.

www.hemnet.se

Bilder

  • fvyznfbecwg0rhyjc8nu.jpg
  • ke7dpjv0bodtxadgphkf.jpg