Utbudet av nyprodukt­ion minskar för första gången sedan 2016

7 februari 2019

procent lägre jämfört med samma månad året innan och den första gången sedan
2016 som årstakten har varit negativ.

I januari fanns det 11 887 nyproducerade bostads­rätter till salu i Sverige. Det är 5 procent lägre jämfört med samma månad året innan och den första gången sedan 2016 som årstakten har varit negativ.

- Att utbudet av nyproducerade bostads­rätter nu minskar på årsbasis kan ses som ett tecken på att marknaden håller på att stabiliseras. Det som främst driver utvecklingen är att utbudet minskar så kraftigt i Stockholm. Utvecklingen är dock spretig och i Västra Götaland och Skåne ökar utbudet kraftigt, säger Staffan Tell talesperson på Hemnet.

Region Utbud
bostads­rätter
Förändring utbud 1 år
Sverige 11 887 -5%
Stockholms län 3 935 -29%
Västra Götalands län 1 653 +25%
Skåne län 1 308 +29%
Övriga Sverige 4 991 +6%

Staffan Tell, pressansvarig och talesperson Hemnet [email protected] 073-367 66 85

Hemnet är Sveriges populäraste sajt för bostads­sök med 2,9 miljoner besökare per vecka. På Hemnet visas bostäder som villor, bostads­rätter, fritidshus, gårdar och tomter – till salu genom Sveriges fastighetsmäklare. Hemnet startades 1998 och ägs av investmentbolaget General Atlantic och Sprints Capital, samt branschorganisationerna Mäklarsamfundet och Fastighetsmäklarförbundet FMF.

www.hemnet.se

• crvnvcgxcmvln174r4no.jpg