Hemnet om bostads­marknaden i juli

9 augusti 2021

• Andelen köpare som tror på sjunkande priser ökar

• Högt inflöde av bostäder till salu för att vara juli

• Rekordhög aktivitet på villamarknaden för att vara juli månad

Marknaden i juli var ovanligt aktiv för att vara en julimånad, framför allt på villamarknaden. Det både publicerades och såldes fler villor än under någon tidigare julimånad så långt tillbaka som Hemnet har en sammanhängande tidsserie. Även på lägenhetsmarknaden var aktiviteten hög jämfört med hur det normalt ser ut i juli om än något lägre än i juli månad 2020.

I Hemnets Köparbarometer minskade prisförväntningarna för tredje månaden i rad. Andelen köpare som tror på sjunkande priser var i augusti 22 procent, en ökning med 7 procentenheter sedan i juli. Sammantaget ligger nu prisförväntningarna på den lägsta nivån på ett år. Samtidigt ökade köpbenägenheten, och det är nu 41 procent som uppger att de planerar att köpa bostad det kommande halvåret.

Juli är en speciell månad på bostads­marknaden på så sätt att det är en annan sammansättning av bostäder som säljs än vad som är fallet under de flesta andra månader. Bland annat säljs det andelsmässigt färre bostäder i centrala områden. Detta påverkar normalt både genomsnittliga priser och försäljningstider vilket bör tas i beaktande när siffrorna tolkas.

- Sommaren 2021 har likt sommaren förra året präglats av en ovanligt hög aktivitet, i år framför allt på villamarknaden. Både antalet publicerade och sålda villor ligger rekordhögt för att vara en julimånad och den höga aktiviteten syns också för lägenheter om än inte på samma nivåer som under sommaren 2020, säger Erik Holmberg marknadsanalytiker på Hemnet.

För att ta del av rapporten i sin helhet, se bifogat pdf-dokument.

*****************************************

Information till redaktionen

Erik Holmberg, Market Analyst
M: +46 72 558 80 50

IR-förfrågningar
Carl Johan Åkesson, CFO
M: +46 708 30 70 57

M: +46 76 145 21 78
E: [email protected]

Hemnet driver Sveriges ledande bostads­plattform. Bolaget grundades som ett branschinitiativ 1998 och har sedan dess utvecklats till en värdeskapande marknadsplats för bostads­marknaden. Genom att erbjuda en unik kombination av produkt­er, insikter och inspiration har Hemnet byggt varaktiga relationer med köpare, säljare och fastighetsmäklare i över 20 år. Hemnet delar tillsammans med sina målgrupper en gemensam passion för hemmet och drivs av att vara en oberoende och självklar plats för människor att vända sig till vid de olika bostads­behov som uppstår genom livet. Detta reflekteras i Bolagets vision att vara nyckeln till din bostads­resa, där Hemnet med sina produkt­er och tjänster vill öka effektiviteten, transparensen och rörligheten på bostads­marknaden. Hemnet är noterat på Stockholm Nasdaq (“HEM”).

Följ oss: hemnetgroup.se Facebook / Twitter / LinkedinInstagram

• Produktbilder_hemnet_201211-20.jpg