Hemnet om bostads­marknaden i juni

7 juli 2021

• Färre köpare tror på stigande bostads­priser
  • Högsta antalet publicerade villor och lägenheter under en junimånad
  • Högsta noteringen av antal villaförsäljningar för en enskild månad

Andelen som tror på stigande priser minskade tydligt i juli månads Köparbarometer och andelen som tror på sjunkande priser ökade något. Samtidigt fortsatte den höga aktiviteten på bostads­marknaden som  vi sett under våren och nu i synnerhet på villamarknaden.

Under i stort sett hela pandemin har antalet publicerade villor varit lågt, men nu hardet skett ett tydligt trendbrott med ett högt inflöde av nya villor till salu. Detta tillsammans med en fortsatt stark efterfrågan ledde under juni till rekordmånga försäljningar men där den genomsnittliga skillnaden mellan utgångspris och slutpris minskade något.

Även på lägenhetsmarknaden var aktiviteten hög i juni. Sammantaget finns det mycket som talar för att den trenden kommer att hålla i sig och att vi får en hög aktivitet även denna sommar, likt sommaren 2020.

”Vi har haft en hög efterfrågan på villor under det senaste året men då har antalet försäljningar, som trots allt legat på höga nivåer, hållits nere av ett lågt utbud. De senaste veckorna har dock antalet publicerade villor ökat kraftigt och då får vi den här ovanligt höga aktiviteten med rekordmånga villaförsäljningar”, säger Erik Holmberg.

För att ta del av rapporten i sin helhet, se bifogat pdf-dokument.

*****************************************

Information till redaktionen

Erik Holmberg, Market Analyst
M: +46 72 558 80 50

IR-förfrågningar
Carl Johan Åkesson, CFO
M: +46 708 30 70 57

M: +46 76 145 21 78

Hemnet driver Sveriges ledande bostads­plattform. Bolaget grundades som ett branschinitiativ 1998 och har sedan dess utvecklats till en värdeskapande marknadsplats för bostads­marknaden. Genom att erbjuda en unik kombination av produkt­er, insikter och inspiration har Hemnet byggt varaktiga relationer med köpare, säljare och fastighetsmäklare i över 20 år. Hemnet delar tillsammans med sina målgrupper en gemensam passion för hemmet och drivs av att vara en oberoende och självklar plats för människor att vända sig till vid de olika bostads­behov som uppstår genom livet. Detta reflekteras i Bolagets vision att vara nyckeln till din bostads­resa, där Hemnet med sina produkt­er och tjänster vill öka effektiviteten, transparensen och rörligheten på bostads­marknaden. Hemnet är noterat på Stockholm Nasdaq (“HEM”).

Följ oss: hemnetgroup.se / Facebook / Twitter / Linkedin / Instagram

• Produktbilder_hemnet_201211-15.jpg