Hemnet om bostads­­­marknaden i september

7 oktober 2021

• Rekordstort antal sålda lägenheter
  • Högt inflöde av villor
  • Något högre prisförväntningar

Den höga aktivitetet som präglat bostads­marknaden det senaste året har fortsatt även under september månad, med rekordmånga försäljningar och ett högt inflöde av bostäder till salu. September var den månad då det sålts flest lägenheter så långt tillbaka som Hemnet har en sammanhängande tidsserie.

Prisförväntningarna i Hemnets Köparbarometer för oktober ökar något från den nedgång vi kunde se under sommarmånaderna. Sammantaget är det nu 38 procent av köparna som tror på stigande priser det kommande halvåret jämfört med 36 procent i den senaste mätningen från september.

Samtidigt ser vi en viss minskning i köpintention vid månadsstarten av oktober. Det skulle kunna ha ett samband med lyfta restriktioner och konsumtionsmönster som återgår mer till det normala. Av de tillfrågade var det 39 procent som uppgav att de planerar att köpa bostad de kommande sex månaderna. Att jämföra med 42 procent i september och 46 procent i januari när köpintentionen var som högst. Nivåerna för köpbenägenhet i oktober är dock fortfarande på en relativt normal nivå historiskt.

- Bostads­marknaden fortsatte i september vara mycket aktiv med exempelvis ett rekordstort antal sålda lägenheter och högre prisförväntningar. Köpintentionen är dock tillbaka på samma nivåer som innan pandemin. Det kan ha ett samband med lyfta restriktioner och att annan konsumtion som resor och nöjen ökar. Än syns dock inga tydliga tecken på någon direkt avmattning, säger Erik Holmberg, marknadsanalytiker på Hemnet.

För att ta del av rapporten i sin helhet, se bifogat pdf-dokument.

*****************************************

Information till redaktionen

Erik Holmberg, Market Analyst
M: +46 725 58 80 50

IR-förfrågningar
Carl Johan Åkesson, CFO
M: +46 708 30 70 57

M: +46 761 45 21 78
E: [email protected]

Hemnet driver Sveriges ledande bostads­plattform. Bolaget grundades som ett branschinitiativ 1998 och har sedan dess utvecklats till en värdeskapande marknadsplats för bostads­marknaden. Genom att erbjuda en unik kombination av produkt­er, insikter och inspiration har Hemnet byggt varaktiga relationer med köpare, säljare och fastighetsmäklare i över 20 år. Hemnet delar tillsammans med sina målgrupper en gemensam passion för hemmet och drivs av att vara en oberoende och självklar plats för människor att vända sig till vid de olika bostads­behov som uppstår genom livet. Detta reflekteras i Bolagets vision att vara nyckeln till din bostads­resa, där Hemnet med sina produkt­er och tjänster vill öka effektiviteten, transparensen och rörligheten på bostads­marknaden. Hemnet är noterat på Stockholm Nasdaq (“HEM”).

Följ oss: hemnetgroup.se Facebook / Twitter / LinkedinInstagram

• Hemnet_022.jpg