Hemnets Köparbarometer april 2023: Högre prisförväntningar bland bostads­köpare

4 april 2023

Prisförväntningarna hos bostads­köpare ökade tydligt i Hemnets Köparabrometer för april månad. Av de tillfrågade köparna var det 23 procent som uppgav att de tror på stigande priser den kommande sexmånadersperioden. Jämfört med mars månads mätning är det en ökning med 5 procentenheter. Detta innebär den högsta andelen som tror på stigande priser sedan maj 2022.

Andelen köpare som uppgav att de tror på sjunkande bostads­priser minskade samtidigt med 5 procentenheter. Från 43 i mars till 38 i april. Sammantaget innebär det att nettosiffra, skillnaden mellan de som tror på stigande respektive sjunkande priser, ökar från -25 till -15 procentenheter. Även det den högsta nivån sedan maj förra året.

Andel köpare som tror på:

stigande priser: 23,3 procent (18,2% föregående månad)

sjunkande priser: 38,2 procent (43,1% föregående månad)

oförändrade priser: 38,5 procent (38,7% föregående månad)

Malmö och Stockholm fortsätter att sticka ut som de områden där synen på prisutvecklingen är minst negativ bland köpare. Här var nettoskillnaden i köparnas prisförväntningar -9 respektive -10 procentenheter i april månads Köparbarometer.

Erik Holmberg, Marknadsanalytiker på Hemnet, kommenterar:

“Det är tydligt att bostads­marknaden fortsätter att visa styrka under inledningen av året. Trots fortsatt oro kring konjunktur, inflationen och stigande räntor har bostads­priserna vänt upp och stabiliseras under inledningen av året. Det återstår att se om det är botten vi sett eller om de räntehöjningarna från Riksbanken som tros komma under våren, skapar ytterligare prisnedgångar”.

Chart

Hemnets Köparbarometer gick ut till 2 329 respondenter mellan 1-3 april.

Information till redaktionen

Erik Holmberg, marknadsanalytiker Hemnet

M: +46 72-55 88 050

Om Hemnet köparbarometer:

Köparbarometern är en undersökning där besökare på hemnet.se, som planerar att köpa en bostad, svarar på frågan ”Hur tror du att bostads­priserna utvecklas där du bor, de närmaste 6 månaderna?”. Undersökningen har minst 600 respondenter och genomförs en gång i månaden. Den första undersökningen genomfördes i september 2017.

Hemnet driver Sveriges ledande bostads­plattform. Bolaget grundades som ett branschinitiativ 1998 och har sedan dess utvecklats till en värdeskapande marknadsplats för bostads­marknaden. Genom att erbjuda en unik kombination av produkt­er, insikter och inspiration har Hemnet byggt varaktiga relationer med köpare, säljare och fastighetsmäklare i över 20 år. Hemnet delar tillsammans med sina målgrupper en gemensam passion för hemmet och drivs av att vara en oberoende och självklar plats för människor att vända sig till vid de olika bostads­behov som uppstår genom livet. Detta reflekteras i Bolagets vision att vara nyckeln till din bostads­resa, där Hemnet med sina produkt­er och tjänster vill öka effektiviteten, transparensen och rörligheten på bostads­marknaden. Hemnet är noterat på Stockholm Nasdaq (“HEM”). www.hemnet.se

• 3747017_0.png