Hoppa till huvudinnehållTill navigationTill sök
Logotype

Mer än hälften av alla Svenskar bostads­surfar på Hemnet

6 oktober 2008

 | icke regulatoriska

En reviderad kännedomsundersökning av Hemnet. 54 % av Sveriges vuxna befolkning är regelbundet inne på bastadssajten Hemnet, och anledningarna till besöken är flera.

Bostads­ajten Hemnet fyller 10 år i år och intresset kan numera nästan liknas vid en folkrörelse. De senaste resultaten av en genomförd undersökning visar att nästan 70 % av alla svenskar i åldrarna 20-79 år känner till Hemnet. Undersökningen visar också att mer än hälften (54 %) av alla vuxna svenskar besöker sajten mer eller mindre regelbundet. De flesta besökarna brukar tillbringa upp till 15 minuter på Hemnet. Om man funderar på att flytta inom det närmaste året besöker man oftast Hemnet ännu mer frekvent.

Varje vecka har Hemnet över 1 miljoner unika besökare i alla åldrar. En viss överrepresentation bland besökarna finns bland kvinnor i åldersgruppen 30-39 år, med skol- eller småbarn och relativt god inkomst.

Hemnet är nu den i särklass mest använda informationskällan för de som planerar att byta bostad. Samtidigt är det bara en liten andel av Hemnets besökare (ca 20%) som planerar att flytta det närmaste året.
Anledningarna till besöken på Hemnet är flera. Exempelvis drömmer och fantiserar man om sitt nästa boende samtidigt som man vill hålla koll på prisläget på markanden. Att man hjälper en vän eller släkting att leta bostad är också vanligt. Väldigt många Hemnet-besökare uppger också att man vill få tips och inspiration kring boende och inredning. Hemnet associeras med enkelhet, trovärdighet och inspiration.


Ewa Sjögren Håkansson
Marknadsansvarig
Hemnet

Dokument