Köp fritidshuset utomlands till lägre pris än hemma

3 november 2011

Den internationella finanskrisen i kombination med en stark svensk krona har gjort att flera fritidshus i utlandet blivit väsentligt billigare än i Sverige, visar statistik från bostads­sajten Hemnet.

De billigaste fritidshusen hittar du i Brasilien, men inte mindre än sju länder i världen har ett lägre medianpris jämfört med ett fritidshus i Sverige.

Trött på höstrusk, oxveckor och antågande vintermörker? I samband med höst- och den kommande julledigheten kan det vara läge att kolla in fritidshusutbudet utomlands och kanske investera i ett eget boende på favoritdestinationen.

- Vi kan se att intresset för utlandsobjekt är som störst under höst- och vintermånaderna. Det är då vi drömmer om sol och värme, säger Ulrika Berg, marknadschef på Hemnet. Det finns gott om prisvärda fritidshus utomlands. Antalet utlandsobjekt till salu på Hemnet har ökat med 80 procent under det senaste året.

För närvarande ligger 7 171 utlandsobjekt ute till försäljning på Hemnet. De flesta objekten hittar man i euroländerna Spanien, följt av Frankrike och Italien.

Flera länder billigare än Sverige
En prisjämförelse mellan länderna visar att det överlägset dyraste landet är Monaco. I Hemnets urval ligger medianpriset för en bostad här på 67,5 miljoner SEK. Billigast är Brasilien med ett medianpris på 739 000 SEK. Men även länder som Turkiet, Thailand, Cypern, Bulgarien, Dominikanska Republiken och USA (Florida) har ett medianpris som ligger under genomsnittspriset för ett fritidshus i Sverige, vilket är drygt 1,4 miljoner.

- Naturligtvis måste man ta resekostnader med i beräkningarna när man köper fritidshus utomlands, fortsätter Ulrika Berg. Idag går det dock att flyga till många håll i världen för relativt låga priser, vilket gör att en investering utomlands kan löna sig.

Att tänka på när du köper semesterboende utomlands
1. Vid köp av nyprodukt­ion bör man köpa av erkända företag som håller tidplan samt erbjuder hundraprocentiga bankgarantier på belopp som betalas innan färdigställande.

2. Välj ett område som är levande året om och som alltid har förutsättningar att vara attraktivt. Du kanske vill eller måste sälja i framtiden. Närhet till allmänservice är viktigt.

3. Som svensk kan det vara tryggt att köpa genom en svenskregistrerad mäklare som kontrollerar att det juridiska och praktiska i samband med tillträde och lagfart blir korrekt och utan språkförbistringar.
Lars-Göran Björklund, fastighetsmäklare, SkandiaMäklarna

För mer statistik, se "Hemnets statistik över fritidshus - november 2011" under relaterat material.

• crzhazm8nijryj9918g.jpg