Fler tror att prisnedgången för bostäder är över - men senaste räntehöjningen påverkar

17 februari 2023

24 procent av respondenterna tror att priserna på bostäder inte kommer gå ner mer från dagens nivå. Det visar en ny undersökning bland Hemnets besökare. Undersökningen som besvarats både före och efter Riksbankens senaste räntebesked visar samtidigt att räntebeskedet får direkt effekt på vad marknaden tror om kommande utveckling på bostads­marknaden.

Vid en uppdelning av undersökningen baserat på de som svarat före respektive efter det senaste räntebeskedet, sjunker andelen som tror att bostads­priserna bottnat från 26 till 20 procentenheter. Istället ökar andelen som tror att bostads­priserna kommer fortsätta ner ytterligare 6 till 10
procent, med tre procentenheter. Samtidigt ökar också osäkerheten på så sätt att andelen som svarat vet ej ökar från 19 till 23 procent.

Chart

“Resultatet är i linje med det vi sett av utvecklingen på bostads­markanden hittills i år. Fler börjar se slutet på prisnedgången och aktiviteten har till viss del ökat. Samtidigt är det uppenbart att  varje ny räntehöjning får direkta effekter på synen på kommande prisutveckling trots att det som kommunicerades nu senast från Riksbanken till stor del var väntat av marknaden”, säger Hemnets marknadsanalytiker Erik Holmberg.

Även synen på hur länge som perioden med nedåtgående bopriser kommer pågå har förändrats sedan november. I synnerhet ökar andelen som tror att bostads­priserna vänder eller planar ut inom tre månader samtidigt som andelen som tror på en prisnedgång som fortsätter mer än 12 månader minskar tydligt.

Chart

Trots den senaste räntehöjningen och uppjusterade räntebanan från Riksbanken så är uppfattningen i marknaden att vi nu är närmare slutet på denna prisnedgångsperiod än vad som var fallet för tre månader sedan.

Undersökningen genomfördes på hemnet.se mellan 5/2 och 14/2. Totalt besvarades undersökningen av 4 737 respondenter var av 3 008 svarade innan Riksbankens senaste räntebesked.

Information till redaktionen

Erik Holmberg, marknadsanalytiker Hemnet

M: +46 72-55 88 050

Hemnet driver Sveriges ledande bostads­plattform. Bolaget grundades som ett branschinitiativ 1998 och har sedan dess utvecklats till en värdeskapande marknadsplats för bostads­marknaden. Genom att erbjuda en unik kombination av produkt­er, insikter och inspiration har Hemnet byggt varaktiga relationer med köpare, säljare och fastighetsmäklare i över 20 år. Hemnet delar tillsammans med sina målgrupper en gemensam passion för hemmet och drivs av att vara en oberoende och självklar plats för människor att vända sig till vid de olika bostads­behov som uppstår genom livet. Detta reflekteras i Bolagets vision att vara nyckeln till din bostads­resa, där Hemnet med sina produkt­er och tjänster vill öka effektiviteten, transparensen och rörligheten på bostads­marknaden. Hemnet är noterat på Stockholm Nasdaq (“HEM”). www.hemnet.se