Hemnets årskrönika 2023: Rekordutbud, stärkta prisförväntningar och avvaktan präglade bostads­marknaden

15 december 2023

Under 2023 gjorde fortsatt osäkerhet kring ränteutvecklingen att många köpare och säljare avvaktade med att agera på bostads­marknaden. Antalet publicerade bostads­objekt och försäljningar minskade samtidigt som försäljningstiden ökade. Under året har dock boprisförväntningarna stärkts tydligt och prisutvecklingen har varit stabil. I november lämnade Riksbanken styrräntan oförändrad för första gången sedan maj 2022 då man började höja i snabb takt. Flera experter har pekat på att vi kan få räntesänkningar under 2024 och detta kan få betydelse för rörligheten på bostads­marknaden.

- Bostadsåret 2023 har präglats av försiktighet och låg aktivitet. Både köpare och säljare har stött på nya utmaningar såsom upplevda svårigheter att få bostads­lån och svårare att komma överens prismässigt. Detta har medfört väsentligt längre försäljningstider som byggt upp utbudet trots att antalet publicerade bostäder varit förhållandevis lågt, säger Erik Holmberg, marknadsanalytiker på Hemnet.

Ökad tro på stigande bostads­priser under året
I januari trodde 53 procent av bostads­köparna i Hemnets undersökning Köparbarometern att priserna skulle sjunka under de kommande sex månaderna. Endast 14 procent trodde då på stigande priser. I årets sista Köparbarometer har prisförväntningarna stärkts tydligt. Nu tror 31 procent på sjunkande priser och 23 procent på stigande priser.

- Under 2023 har spekulation om den framtida ränteutvecklingen haft stor påverkan på bostads­marknaden. De stora prisfallen har uteblivit men köpare och säljare verkar ha svårt att komma överens vilket bidrar till en tröghet i marknaden. Om ränteläget blir tydligare framöver kan vi förvänta oss att det kommer att öka rörligheten på bostads­marknaden, säger Staffan Tell, pr-chef på Hemnet.

Rekordhögt utbud

Trots att det under perioden januari till november kom ut 13 procent färre bostäder till försäljning jämfört med året innan noterades ett nytt utbudsrekord under året. I september fanns det 64 102 bostäder till salu i Sverige. Det var 19 procent fler än motsvarande månad året innan och den högsta nivån som noterats så långt tillbaka i tiden som Hemnet har statistik. Det höga utbudet beror främst på att bostäder ligger längre tid till salu. Eftersom det publicerats färre bostäder under året kan dock utbudet paradoxalt nog uppfattas som lågt på sina håll.

Hemnet 2023 i siffror*:
176 643 totalt antal objekt publicerade (-13%)
536 miljarder kronor totalt i utropspris (-15%)
48 731 villor har lagts ut till försäljning (-11%)
99 853 lägenheter har lagts ut till försäljning (-14%)

* Siffrorna avser perioden januari till november och inkluderar nyprodukt­ion. Jämförelsen är för samma period 2022.

Mest klickade bostäderna på Hemnet under 2023:

Placering

148m²

Ekerö

Mäklarringen

För mer information vänligen kontakta:

Erik Holmberg, marknadsanalytiker Hemnet
M: +46 72-55 88 050

IR

M: +46 76 145 21 78

Hemnet driver Sveriges ledande bostads­plattform. Bolaget grundades som ett branschinitiativ 1998 och har sedan dess utvecklats till en värdeskapande marknadsplats för bostads­marknaden. Genom att erbjuda en unik kombination av produkt­er, insikter och inspiration har Hemnet byggt varaktiga relationer med köpare, säljare och fastighetsmäklare i över 20 år. Hemnet delar tillsammans med sina målgrupper en gemensam passion för hemmet och drivs av att vara en oberoende och självklar plats för människor att vända sig till vid de olika bostads­behov som uppstår genom livet. Detta reflekteras i bolagets vision att vara nyckeln till din bostads­resa, där Hemnet med sina produkt­er och tjänster vill öka effektiviteten, transparensen och rörligheten på bostads­marknaden. Hemnet är noterat på Nasdaq Stockholm (“HEM”).

Följ oss: hemnetgroup.se / Facebook / X / Linkedin / Instagram

• Hemnets a°rskro¨nika 2023.jpg