Ökad aktivitet på bostads­marknaden

9 april 2024

Under pandemiåren var omsättningen på bostads­marknaden rekordhög, men då räntorna började stiga våren 2022 sjönk aktiviteten. På senare tid har dock bostads­marknaden piggnat till.  Och nu visar statistik från Hemnet på en tydligt ökad omsättning i antal sålda bostäder under det första kvartalet.

Under det första kvartalet i år såldes det över 36 000 bostäder i riket. Det är en ökning med 8 procent jämfört med motsvarande kvartal förra året. Även i ett historiskt perspektiv är aktiviteten, i form av antal försäljningar, hög. Det är bara under 2021 och 2022 som det sålts fler bostäder under det första kvartalet än vad som gjordes under det första kvartalet i år (Hemnets statistik sträcker sig tillbaka till och med 2014). Detta trots att påsken i år inföll i mars, vilket säsongsmässigt minskar antalet försäljningar.

Även omsättningen mätt i totalt försäljningsbelopp ökade under det första kvartalet. Sammantaget såldes det bostäder för 114 miljarder kronor, 11 procent mer än under motsvarande kvartal förra året.

Mönstret med ökad aktivitet och omsättning ses i stort sett i hela riket. Endast i Blekinge och Kronoberg minskade den totala säljvolymen jämfört med första kvartalet förra året. Störst ökning kan ses i Jämtlands län. Där ökade antalet sålda bostäder med 36 procent.

Hemnets marknadsanalytiker Erik Holmberg kommenterar:

–Att vi nu ser ett större antal försäljningar samtidigt som priserna stiger är ett styrkebesked för bostads­marknaden. Dessutom tror allt fler köpare på stigande priser. Det senaste året har det varit svårt för köpare och säljare att mötas. Men nu när räntesänkningarna närmar sig vågar köparna agera i högre utsträckning. Man kan säga att säljarna fått medvind i den dragkamp mellan säljare och köpare som präglat marknaden det senaste året.

Omsättning på bostads­marknaden under första kvartalet 2024

+10%

Östergötland

+11%

Antalet transaktioner baseras på inskickade försäljningar av villor, radhus och lägenheter till Hemnet. Nyprodukt­ion är exkluderad i sammanställningen.

För mer information, kontakta:

Erik Holmberg, marknadsanalytiker Hemnet

M: +46 72-55 88 050

Hemnet driver Sveriges ledande bostads­plattform. Bolaget grundades som ett branschinitiativ 1998 och har sedan dess utvecklats till en värdeskapande marknadsplats för bostads­marknaden. Genom att erbjuda en unik kombination av produkt­er, insikter och inspiration har Hemnet byggt varaktiga relationer med köpare, säljare och fastighetsmäklare i över 20 år. Hemnet delar tillsammans med sina målgrupper en gemensam passion för hemmet och drivs av att vara en oberoende och självklar plats för människor att vända sig till vid de olika bostads­behov som uppstår genom livet. Detta reflekteras i bolagets vision att vara nyckeln till din bostads­resa, där Hemnet med sina produkt­er och tjänster vill öka effektiviteten, transparensen och rörligheten på bostads­marknaden. Hemnet är noterat på Nasdaq Stockholm (“HEM”).

Följ oss: hemnetgroup.se / Facebook / X / Linkedin / Instagram

• k4_5F_1794.jpg